Velikostí rámu kola se rozumí vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky rámu. Velikost se udává zpravidla v palcích (1 palec = 2,54 cm) nebo v centimetrech. Velikosti se mohou nepatrně odlišovat dle značky kola nebo konstrukce rámů.

Doporučené velikosti rámů jsou v následující tabulce, pro orientaci je zařazena i výška postavy.

Určení velikosti rámu podle výšky postavy

Tabulka je orientační.Pro určení velikosti pro Vaší postavu nám zavolejte a my Vám rádi poradíme a upřesníme velikost rámu. 776500044

Správná poloha sedla:

 Nastavte si správnou výšku sedla tak, aby jste při sezení na sedle dosáhli téměř napnutou nohou patou na pedály. Při jízdě leží špička nohy na pedálu a noha je ve spodní poloze pedálu lehce pokrčená. V žádném případě by se Vám neměla pánev houpat z leva do prava. Pánev by měla být tedy při jízdě takřka nehybná.

Sklon sedla se nastavuje podle chuti jezdce nebo druhu kola. U horských, crossových a silničních kol je ideální vodorovná poloha.
Dětská kola:
Průměr kol Věk dítěte Výška postavy (cm)
12 " 2-4 90-110
16 " 4-7 100-120
20 " 6-9 115-130
24 " 8-12 125-155
26 " nad 10 nad 145

Všechny výše zobrazené údaje jsou pouze orientační.

Materiály rámu:

K výrobě rámů používá hliník, scandium, karbon, ocel a zřídka i titan. V následující tabulce se vám pokusíme vysvětlit vlastnosti jednotlivých materiálu:

  • Hliník - výhodou rámů z hliníkových slitin je většinou nízká hmotnost a boční tuhost rámu. Nevýhodou je pak nízká či žádná pružnost a vyšší cena než u oceli. Výrazným prvkem napomáhajícím vlastnostem hliníkových rámů je profilace (tvarování) trubek. Hliníkové rámy nesou označení alu (případně s označením typu - 6061, 7005, 7020 ap.), allux, alloy, dural, easton, alutron atd.. Cena a váha těchto rámů je odlišná v závislosti na použití různých druhů hliníkových slitin a technologií.
  • Scandium – hliníková slitina, s příměsí scandia. Díky této přísadě získává hliník vyšší pevnost a pružnost a proto jsou tyto rámy daleko lehčí než klasické hliníkové.
  • Karbon - vzniká kladením vrstev karbonové tkaniny a pojidla do speciálních forem a jejich spékáním při tlaku a vysátém vzduchu. Tento způsob výroby umožňuje přidávat a ubírat materiál na místech kde ho je nebo naopak není potřeba. Tím se dociluje vysoké pevnosti a přitom extrémní lehkosti konstrukce. Díky zdokonalení technologie výroby se tyto rámy staly momentálně nejlepším materiálem pro rámy jízdních kol.
  • Ocel (Hi-Ten) - výhodou ocelových rámů je jejich pružnost a nízká cena. Nevýhodou je vyšší hmotnost. Pro odstranění těchto nevýhod se často používají slitiny oceli jako např. Cr-Mo (zušlechtěná ocel s přísadou chromu a molybdenu) nebo slitiny např. Columbus. Díky tvrdosti slitiny je možné použít tenčí stěny trubek a rám je proto lehčí. S kvalitou těchto slitin potom samozřejmě roste i jejich cena. Ocel se v současné době nejčastěji používa pro výrobu rámů BMX kol, které mají maximální nároky na výdrž a odolnost proti nárazu / pádu.

Orientační nosnosti jízdních kol

Níže maximální nosnosti jízdních kol dle kategorií. Tyto údaje jsou pouze orientační a mohou se u různých značek kol mírně lišit.

Druh kola Orientační nosnost
MTB 120 kg
Crossová kola 120 kg
Trekingová kola 140 kg
Silniční kola 120 kg
Dirt/Street/Trial 120 kg
Dětská kola 12 "/16 " 50 kg
Dětská kola 20 " 80 kg
Dětská kola 24 " 100 kg
BMX 150 kg